Koululaiset pääsevät pian ansaitulle kesälomalle. Ennen koulujen kevätjuhlakiireitä, kävimme haastattelemassa asikkalalaisen Aurinkovuoren koulun rehtoria tavoista kuinka Asikkalassa pyritään lisäämään koululaisten liikunnallisuutta.

 

Koulun rehtori: ”Meillä saa juosta ja kiivetä puihin”

Asikkalan Aurinkovuoren koulussa on karsittu turhat rajoitukset.

− Jos turvallisuus ei aseta esteitä, niin meillä saa juosta ja kiivetä puihin! Emme halua turhaa kieltokulttuuria, kertoo koulun rehtori Petri Haapanen.

Haapanen nostaa liikunnan tärkeään rooliin oppimisessa.

− Liikkuminen on yksi tärkeimmistä perustaidoista. Se on pohja hyvinvointiin ja terveelliseen elämään.

Kuvat ovat kuvituskuvia, kiitos Pukinmäen koululle.

Lähetteellä lisää liikuntaa

Kokenut rehtori painottaa aktiivisuuden ja rauhoittumisen taidon tasapainoa. Pitkäjänteisyyden ja sinnikkyyden oppimisessa liikunta on hyvä väline.

− Kun on purettu energia, niin on helpompi keskittyä. Lasten on saatava kestävyyttä myös pitkäkestoisiin tehtäviin, Haapanen kuvailee.

Aurinkovuoren koulussa on käytössä pitkät välitunnit, jolloin on mahdollisuus purkaa ylimääräinen virta. Samoin pitkät oppitunnit aina välillä katkaistaan ja opiskellaan aktiivisesti tekemällä. Koulu myös tarjoaa mahdollisuuksia tutustua kunnassa toimivien liikuntaseurojen tarjontaan.

Aivan uutena työkaluna on otettu käyttöön liikuntalähete.

− Kouluterveystarkastuksen yhteydessä kartoitetaan lasten liikkumista ja harrastuksia. Jos havaitaan, että tällä alueella kaivattaisiin tukea, niin voimme kirjoittaa ”liikuntalähetteen”. Tällöin kunnan liikunnanohjaaja tulee koululle ja miettii lapsen kanssa yhdessä eri vaihtoehtoja harrastamiseen.

Kuvat ovat kuvituskuvia, kiitos Pukinmäen koululle.

Ovet auki seuroille

Pitkät iltapäivät ovat rehtorin mukaan parasta aikaa harrastamiselle. Hän avaa mielellään koulun ovet kerhotoiminnalle.

− Lapsi joutuu aika koville koulussa ja harrastus- ja kerhotoiminta on iltapäivään hyvä tasapainottava elementti. Kun harrastukset ovat heti koulun jälkeen, niin illat rauhoittuvat perheille ja kotipiirin leikeille. Tämä tosin edellyttää, että vanhemmat ovat silloin läsnä ja kotona.

− Myöhäisessä illassa olevat treenit saattavat vähentää yöunta tai sen laatu kärsii. Uni on oppimisen ja koulun kannalta tärkeä tekijä.

− Koulun ovien avaaminen eri toimijoille on nykypäivää. Se, mitä tarvitaan, on koulun ja toiminnan järjestäjien yhteinen arvopohja ja taito toimia lasten kanssa.

Ja lopuksi rehtori haluaa vielä muistuttaa vanhempia:
− Kodin merkitys lasten liikuttajana on se suurin. Huoltajien tulee mahdollistaa koulumatkojen sekä vapaa-ajan liikunta. Ja vaikkei itse olisi liikunnasta kiinnostunut, niin sitä ei saa tartuttaa lapseen, vaan mahdollistaa liike.